Οι διακοπές σχεδόν έφτασαν! Μία τελευταία προσπάθεια για χαρούμενα προσωπάκια… Παρακάτω θα βρείτε την επανάληψη για τις εξετάσεις Φυσικής Ιουνίου 2019 (η ίδια με την ύλη Ιουνίου 2018) για το 2ο Γυμνάσιο Βούλας. Αν είσαι από άλλο σχολείο, ίσως σε ενδιαφέρει πιο πολύ αυτό το άρθρο, με επανάληψη και στα κεφάλαια που εμείς έχουμε εκτός ύλης.
Η εξεταστέα ύλη για τις εξετάσεις Ιουνίου 2019 είναι η ακόλουθη:
Βιβλίο “Η Φυσική με πειράματα”
2. Μετρήσεις Χρόνου – Η Ακρίβεια σελ. 5-8
3. Μετρήσεις Μάζας – Τα Διαγράμματα σελ. 9-14
4. Μετρήσεις Θερμοκρασίας – Η Βαθμονόμηση σελ. 15-18
5. Από τη Θερμότητα στη Θερμοκρασία – Η Θερμική Ισορροπία σελ. 19-22
Εργαστηριακός οδηγός φυσικής Β’ Γυμνασίου
3. Πειραματικός Υπολογισμός της Πυκνότητας Υγρού Σώματος σελ. 25, 27-28 (όχι το πρώτο πείραμα σελ. 26-27)
4. Πειραματικός Υπολογισμός της Πυκνότητας Στερεού Σώματος σελ.29-30
Η ύλη μπορεί να καλυφθεί εναλλακτικά από τα φυλλάδια θεωρίας (σελ.2,3,4,6,7,8) και από τις εφαρμογές.
Για να ελέγξετε την επανάληψη που κάνατε, μπορείτε να απαντήσετε στις παρακάτω ερωτήσεις θεωρίας.
Βιβλίο “Η Φυσική με πειράματα”
Φύλλο εργασίας 2
Ερωτήσεις στη μέτρηση χρόνου
- Ποια όργανα μέτρησης του χρόνου γνωρίζετε; Ποιο είναι το πιο ακριβές σήμερα;
- Ποια είναι ψηφιακά και ποια αναλογικά; Αναφέρετε παραδείγματα.
- Ποια είναι η διεθνής μονάδα μέτρησης του χρόνου; Ποιες άλλες γνωρίζετε;
- Πότε έχουμε μεγαλύτερη ακρίβεια στους μικρούς χρόνους;
- Με ποια πειραματική διαδικασία θα μετρήσεις το χρόνο δέκα ταλαντώσεων; (Περιγραφή πειράματος)
- Από ποια έως ποια θέση μπορούμε να μετρήσουμε μία ταλάντωση;
Φύλλο εργασίας 3
Ερωτήσεις στη μέτρηση μάζας-βάρους
- Τι είναι μάζα; Τι είναι βάρος;
- Ποια η μονάδα μέτρησης της μάζας; Ποια του βάρους;
- Αλλάζει η μάζα ανάλογα με τον τόπο; Αλλάζει το βάρος;
- Πώς βρίσκουμε το βάρος ενός σώματος στη Γη αν ξέρουμε τη μάζα του;
- Διαθέτουμε ένα ζυγό σύγκρισης με ίσους βραχίονες, μία πλαστελίνη και σταθμά γνωστής μάζας. Περιγράψτε ένα πείραμα μέτρησης της μάζας της πλαστελίνης. (Περιγραφή πειράματος 1)
- Διαθέτουμε ένα ελατήριο, ένα χάρακα και σταθμά γνωστής μάζας. Περιγράψτε ένα πείραμα βαθμονόμησης του ελατηρίου. (Περιγραφή πειράματος 2)
- Διαθέτουμε το ελατήριο του πειράματος 2, ένα χάρακα και μία πλαστελίνη. Περιγράψτε ένα πείραμα μέτρησης της μάζας της πλαστελίνης (Περιγραφή πειράματος 3)
- Ποια είναι η σχέση ανάμεσα στην επιμήκυνση του ελατηρίου και τη μάζα;
- Γιατί είναι χρήσιμη η σχεδίαση διαγραμμάτων;
Φύλλο εργασίας 4
Ερωτήσεις στη μέτρηση θερμοκρασίας
- Τι είναι η θερμοκρασία;
- Ποια είναι η διεθνής μονάδα μέτρησης της θερμοκρασίας; Ποιες άλλες μονάδες μέτρησής της ξέρετε;
- Με ποιο όργανο μετριέται;
- Σε τι κατάσταση βρίσκεται το νερό στους 0°C;
- Σε τι κατάσταση βρίσκεται το νερό στους 100°C;
- Διαθέτουμε ένα θερμόμετρο χωρίς γραμμές, ένα πυρίμαχο δοχείο, μία εστία θέρμανσης, νερό και πάγο. Περιγράψτε ένα πείραμα βαθμονόμησης του θερμόμετρου. (περιγραφή πειράματος)
- Διαθέτουμε ένα θερμόμετρο. Περιγράψτε τον τρόπο να διαβάσουμε σωστά την ένδειξή του. Τι λάθη μπορεί να κάνουμε;
Φύλλο εργασίας 5
Ερωτήσεις στη θερμική ισορροπία
- Τι είναι η θερμική ενέργεια; Ποια είναι η μονάδα μέτρησής της;
- Τι είναι η θερμότητα; Ποια είναι η μονάδα μέτρησής της;
- Τι είναι η θερμική ισορροπία;
- Έχουμε δύο θερμόμετρα οινοπνεύματος, ένα πυρίμαχο δοχείο (πυρέξ) και ένα ακόμα μεγαλύτερο από αυτό δοχείο, νερό και μία εστία θέρμανσης. Να περιγράψετε ένα πείραμα που θα μελετήσει τη θερμική ισορροπία. (περιγραφή πειράματος)
- Να αναφέρεις παραδείγματα θερμικής ισορροπίας από την καθημερινή ζωή.
- Τι συμβαίνει στα μόρια στο μικρόκοσμο καθώς αυξάνεται η θερμοκρασία;
Εργαστηριακός οδηγός φυσικής Β’ Γυμνασίου
Εργαστηριακή Άσκηση 3 (σ 25) Εργαστηριακή άσκηση 4(σ 29)
Ερωτήσεις στη μέτρηση πυκνότητας
- Τι ονομάζουμε πυκνότητα ενός σώματος; (ορισμός+τύπος)
- Ποια είναι η διεθνής μονάδα μέτρησης της πυκνότητας;
- Από τι εξαρτάται η πυκνότητα ενός σώματος; Εξαρτάται από τη μάζα; Από τον όγκο;
- Διαθέτουμε ένα ζυγό, έναν ογκομετρικό κύλινδρο και ένα δοχείο με υγρό. Περιγράψτε ένα πείραμα μέτρησης της πυκνότητας του υγρού. (περιγραφή πειράματος 1)
- Διαθέτουμε ένα ζυγό, έναν ογκομετρικό κύλινδρο με νερό και ένα στερεό σώμα. Περιγράψτε ένα πείραμα μέτρησης της πυκνότητας του στερεού (περιγραφή πειράματος 2)
Εκτός από τη θεωρία, σημαντικό είναι να επεξεργαζόμαστε τα δεδομένα που μας δίνονται όπως κάναμε στις πειραματικές μας ασκήσεις.
-
-
-
- Υπολογισμός ακρίβειας: Μετράμε με δύο διαφορετικά ρολόγια το χρόνο δέκα ταλαντώσεων και το ένα μετράει 9,49 s ενώ το άλλο μετράει 9s. Ποιό ρολόι μέτρησε με μεταλύτερη ακρίβεια;
- Υπολογισμος μέσου όρου-μέσης τιμής: Να υπολογίσετε το μέσο όρο των μετρήσεων:
5s, 6s, 4s, 4s, 5.5s. - Υπολογισμός βάρους από τη μάζα: Να υπολογίσετε πόσο βάρος έχει ένα σώμα μάζας 150g στη Γη.
- Διάγραμμα επιμήκυνσης μάζας:
Να σχεδιάσετε το διάγραμμα επιμήκυνσης μάζας. Με βάση αυτό το διάγραμμα να βρείτε πόση μάζα έχει ένα σώμα που έχει επιμήκυνση 7 εκατοστά.
ΜΑΖΑ (γραμ.) ΕΠΙΜΗΚΥΝΣΗ ΔL (εκατ.) 0 0 100 5 200 10 300 15 400 20 500 25 - Βαθμονόμηση θερμομέτρου: Να σημειώσετε τις υποδιαιρέσεις στο θερμόμετρο. Στην πρώτη εικόνα έχει πάγο και νερό και στη δεύτερη νερό με υδρατμούς.
- Διάγραμμα Θερμικής ισορροπίας:Στο πείραμα της θερμικής ισορροπίας που κάναμε στην τάξη, πήραμε τις τιμές:
Χρόνος (λεπτά) Θερμοκρασία δοχείου Α (°C) Θερμοκρασία δοχείου Β (°C) 0 100 0 5 60 15 10 40 20 15 30 23 20 25 25 25 25 25 α) Να σχεδιάσεις σε μιλιμετρέ χαρτί σε κοινό διάγραμμα τα διαγράμματα θερμοκρασίας – χρόνου για τα δύο δοχεία Α και Β.
β) Σε πόσο χρόνο επιτεύχθηκε θερμική ισορροπία;
γ) Ποιά είναι η θερμοκρασία της θερμικής ισορροπίας;
- Μέτρηση πυκνότητας υγρού: Αν η μάζα του κάθε υγρού της εικόνας είναι 42γραμ, να υπολογίσετε την πυκνότητά του.
-
-
Δίνονται στους μαθητές φύλλα αξιολόγησης τα οποία συνθέτονται από τον εκπαιδευτικό με βάση τα γνωστά στους μαθητές φύλλα εργασίας του μαθήματος, τα οποία έχουν την παρακάτω μορφή και περιλαμβάνουν τα εξής ζητούμενα:
α ερώτημα: Περιγραφή της σύνθεσης, της λειτουργίας και της εξέλιξης ενός πειράματος το οποίο περιλαμβάνεται / εικονίζεται στα φύλλα εργασίας και έχει πραγματοποιηθεί από τους μαθητές κατά τη διάρκεια της εκπαιδευτικής διαδικασίας, καθώς και περιγραφή του τρόπου βέλτιστης μέτρησης των φυσικών μεγεθών τα οποία ενδεχομένως έχουν μετρηθεί στο πείραμα.
β ερώτημα: Καταγραφή συμπερασμάτων από το πείραμα του ερωτήματος α.
γ ερώτημα: Αξιοποίηση τιμών μέτρησης οι οποίες έχουν ληφθεί κατά τη διάρκεια ενός από τα προβλεπόμενα πειράματα στην τάξη και παρέχονται σε πίνακα από τον εκπαιδευτικό για τη σύνθεση διαγράμματος (όπως αυτό το οποίο περιλαμβάνεται στο αντίστοιχο φύλλο εργασίας του μαθήματος).
δ ερώτημα: Καταγραφή συμπερασμάτων από το πείραμα του ερωτήματος γ.
ε έως θ ερωτήματα: Απάντηση σε δύο από πέντε ερωτήματα τα οποία αφορούν σε εφαρμογές, γενικεύσεις ή ερμηνείες συμπερασμάτων από τα φύλλα εργασίας που έχουν διδαχθεί οι μαθητές.
Οι μαθητές απαντούν υποχρεωτικά στα τέσσερα πρώτα ερωτήματα (α, β, γ, δ) και επιλέγουν δύο από τα επόμενα πέντε ερωτήματα (ε, στ, ζ, η, θ). Τα ερωτήματα είναι ισοδύναμα και οι απαντήσεις βαθμολογούνται ισότιμα.
ΓΡΑΠΤΕΣ ΠΡΟΑΓΩΓΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΣΤΗ ΦΥΣΙΚΗ Α’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
ΠΕΡΙΟΔΟΥ ΜΑΪΟΥ – ΙΟΥΝΙΟΥ 2015
Ερώτημα α (ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ): Στο εργαστήριο της φυσικής έχουμε ένα νήμα μήκους 1m, ένα κομμάτι πλαστελίνης και έναν ορθοστάτη. Επίσης, κάποιοι μαθητές έχουν ψηφιακά ρολόγια που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε για χρονόμετρα, και κάποιοι αναλογικά.
Α1. Περιγράψτε πώς θα συναρμολογήσουμε το απλό εκκρεμές.
Α2. Περιγράψτε την πειραματική διαδικασία που θα ακολουθήσετε για να υπολογίσετε την περίοδο κίνησης του εκκρεμούς με κάποια ακρίβεια.
Ερώτημα β (ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ): Με βάση το πείραμα του ερωτήματος α
Β1. Ποιοι μαθητές μέτρησαν το πείραμα με μεγαλύτερη ακρίβεια; Αυτοί που έχουν αναλογικό ή ψηφιακό ρολόι;
Β2. Κάποιοι μαθητές θεώρησαν ότι έπρεπε να μετρήσουν το χρόνο μίας ταλάντωσης, κάποιοι δέκα ταλαντώσεων και κάποιοι είκοσι. Ποιοι πιστεύεις θα βρουν με μεγαλύτερη ακρίβεια την περίοδο;
Ερώτημα γ (ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ)
Στο εργαστήριο φυσικής μας, έχουμε ένα δυναμόμετρο στο οποίο κρεμάμε ένα πιατάκι και μετράμε την επιμήκυνση του ελατηρίου για διάφορα βαράκια που τοποθετούμε πάνω του. Με τη διαδικασία αυτή παίρνουμε το διπλανό πίνακα μετρήσεων. Να σχεδιάσετε το διάγραμμα επιμήκυνσης-μάζας του οργάνου. |
|
Ερώτημα δ (ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ): Με βάση το διάγραμμα, που κατασκευάσατε στο ερώτημα γ, να βρείτε
Δ1. την επιμήκυνση του ελατηρίου που θα προκαλέσει μάζα ίση με 150 γραμ.
Δ2. την τιμή της μάζας της κασετίνας σας αν αυτή προκαλεί στο ελατήριο, επιμήκυνση ίση με 12,5 εκ.
Δ3. την τιμή του βάρους της κασετίνας.
Ερώτημα ε (ΕΠΙΛΟΓΗ): Να συμπληρώσετε τα κενά στις παρακάτω προτάσεις.
Μέτρηση ονομάζουμε τη …(1)… ενός φυσικού μεγέθους με ένα ομοειδές μέγεθος που ονομάζουμε …(2)….
Οι ποσότητες που μπορούν να μετρηθούν ονομάζονται …(3)….
Η κινητική ενέργεια των μορίων λόγω των συνεχών τυχαίων κινήσεών τους ονομάζεται …(4)… Η ενέργεια που ρέει από ένα σώμα σε ένα άλλο λόγω της διαφοράς θερμοκρασίας τους ονομάζεται ……(5)… Το φυσικό μέγεθος που μας δείχνει πόσο ζεστό ή κρύο είναι ένα σώμα είναι η …(6)….
Ερώτημα στ (ΕΠΙΛΟΓΗ): Στις παρακάτω προτάσεις να επιλέξετε τη σωστή απάντηση.
- Ποιο από τα παρακάτω είναι φυσικό μέγεθος;
Α)Χαρά Β) Σχήμα Γ) Φόβος Δ) Βάρος
- Το θερμόμετρο είναι το όργανο που μετρά
Α) θερμοκρασία Β) θερμότητα Γ) θερμική ενέργεια Δ) όλα τα προηγούμενα
- Όσο ανεβάζουμε τη θερμοκρασία ενός υγρού, τα μόριά του κινούνται
Α) Το ίδιο, δεν επηρεάζονται Β) Πιο αργά
Γ)Πιο γρήγορα ΅ Δ) Εξαρτάται.
- Το υγρό νερό, εάν το ζεστάνουμε πολύ μπορεί να πάρει θερμοκρασίες
Α) Μέχρι 100°C, μέγιστο. Β) Κάτω από 0°C.
Γ) Πάνω από από τους 105°C. Δ) Πάνω από 100°C.
- Στις θερμές χώρες οι άνθρωποι προτιμούν να φοράνε ρούχα
Α) ανοιχρόχρωμα Β) σκουρόχρωμα
Γ) ασπρόμαυρα Δ)δεν έχει σημασία το χρώμα
Ποιο από τα παρακάτω χρώματα αντανακλά περισσότερο το φως;
Α) το άσπρο Β) το μαύρο Γ) το κόκκινο Δ) το πράσινο
Ερώτημα ζ (ΕΠΙΛΟΓΗ): Να γράψετε ποιες από τις παρακάτω προτάσεις ισχύει για τη μάζα και ποιες για το βάρος.
Ζ1. Μετριέται με ζυγό σύγκρισης με ίσους βραχίονες.
Ζ2. Έχει μονάδα μέτρησης το 1 Ν (Newton). Ζ3. Έχει μονάδα μέτρησης το 1 Kg (χιλιόγραμμο). |
Ζ4. Μετριέται με δυναμόμετρο.
Ζ5. Δεν αλλάζει ανάλογα με τον τόπο. Ζ6. Μεταβάλλεται από τόπο σε τόπο. |
Ερώτημα η (ΕΠΙΛΟΓΗ): Έχετε τα παρακάτω όργανα μέτρησης του χρόνου.
Ερώτημα θ (ΕΠΙΛΟΓΗ): Ένας μαθητής μετράει το μήκος του θρανίου του πέντε φορές και βρίσκει τις τιμές: 112εκ, 111εκ,112εκ,113εκ,111εκ. Να υπολογίσετε τη μέση τιμή του μήκους του θρανίου του.
Να απαντήσετε υποχρεωτικά στα τέσσερα πρώτα ερωτήματα (α, β, γ, δ) και επιλέξτε δύο από τα επόμενα πέντε ερωτήματα (ε, στ, ζ, η, θ). Τα ερωτήματα είναι βαθμολογικά ισοδύναμα.
Καταπληκτικη δουλεια!
Συγχαρητήρια για την έξυπνη και ευχάριστη παρουσίαση. Πέρασα ένα ωραίο απόγευμα.
Έχω μια κόρη που τελειώνει την Ά γυμνασίου, χωρίς ιδιαίτερο ενδιαφέρον στις θετικές επιστήμες. Διαβάζω όλη τη χρονιά για να της εξηγήσω αυτά που μαθαίνει και γιατί τα χρειαζόμαστε. Πήγε αρκετά καλά. Ψάχνοντας για επαναληπτικές ασκήσεις έπεσα πάνω σας. Η επανάληψη έγινε τόσο εύκολη και ευχάριστη που ενθουσιάστηκε και αυτή. Ευχαριστούμε για την υπέροχη δουλειά, την κατανοητή παράθεση των πληροφοριών της θεωρίας και όλων των πειραμάτων.
Ένιωσα ελπίδα για τους εκπαιδευτικούς. Μακάρι να ήταν όλοι σαν εσάς.
Πολύ συγκινητικά τα λόγια σας. Η φυσική είναι ένα απαιτητικό μάθημα και πολλά παιδιά απογοητεύονται από τη δυσκολία και το αποστρέφονται. Μακάρι να την αγαπήσει η κόρη σας γιατί έχει πολλή ομορφιά, αν επιμείνει κανείς.
*Αν είστε από άλλο σχολείο δείτε για την επανάληψη αυτές τις ερωτήσεις που δεν έχω αφαιρέσει τα δικά μας εκτός ύλης και ρωτήστε τη ανάλογα με τη δική σας ύλη.
ΜΕ ΒΟΗΘΗΣΕ ΠΑΡΑ ΠΟΛΥ Η ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ ΣΑΣ…ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ!!!
Χαίρομαι πολύ 🙂
θα μπορούσατε μήπως να βάλετε online ασκήσεις για την πρώτη γυμνασίου… ευχαριστώ
Καλησπέρα, προς το παρόν ασκήσεις με βάση τα πειράματα υπάρχουν εδώ.
Μπράβο την εξαιρετική σας δουλεια, κυρίως για την οργάνωση και την παρουσίαση πολλών εργαλείων και πληροφοριών που είναι σκόρπια στο διαδίκτυο!
Ευχαριστούμε για την εξαιρετική δουλειά σας που μας προσφέρετε απλόχερα! Θα ήθελα να ρωτήσω πως θα μπορουσαμε να δουμε τα quiz σε android tablet…?
Ευχαριστώ για τα καλά λόγια! Τα quiz που έχω φτιάξει φαίνονται και από android, εκτός από αυτά που έχω πάρει από το photodentro. Του photodentro είναι flash και δεν παίζουν από κινητό. Με τον καιρό θα αντικατασταθούν όλα.
Συγχαρητήρια!!Καταπληκτική δουλειά!!
Το 1ο κεφάλαιο (μετρήσεις μήκους – η μέση τιμή ) είναι στην ύλη? Ρωτάω γιατί το γράφει στην επίσημη ανακοίνωση αλλά δεν το σημειώσαμε στην τάξη…(επίσης δεν το γράφει ούτε στο φυλλάδια κι που μας μοιράστηκε)
Δεν το έχουμε το μήκος, σωστά. Αν κάποιος το διαβάσει δεν πειράζει, αλλά δε θα το ρωτήσω.
Συγγνώμη και για την αναστάτωση, έπρεπε να το είχα τονίσει. Καλό διάβασμα!
ναι ειναι στην υλη
Καλημέρα σας. Έχω μία ερώτηση για την ύλη που δίνεται εδώ. Εφόσον τα φυλλάδια διαθέτουν τα πειράματα του κάθε μαθήματος, τότε όταν λέτε <>, τι εννοείτε <> ;
Καλημέρα σας. Έχω μία ερώτηση για την ύλη που δίνεται εδώ. Εφόσον τα φυλλάδια διαθέτουν τα πειράματα του ‘κάθε μαθήματος, τότε όταν λέτε “Η ύλη μπορεί να καλυφθεί εναλλακτικά από τα φυλλάδια και από τις εφαρμογές.”, τι εννοείτε “τις εφαρμογές”;
Καλημέρα! Πρέπει να έχει μείνει από πιο πριν που είχα χωριστά τις εφαρμογές. Τώρα στα φυλλάδια έχει και εφαρμογές.
Καλήμερα σας. Επίσης, έχω άλλη μία ερώτηση. Είναι μέσα στην ύλη ο όγκος; Ρωτάω, γιατί παρόλο που δεν είναι γραμμένο στην ύλη το κεφάλαιο του όγκου, πρέπει να γνωρίζουμε ό,τι χρειάζεται, αφού είναι μέσα στην ύλη η πυκνότητα, η οποία έχει άμεση σχέση με τον όγκο. ( density = mass/volume )
Καλημέρα! Και στην Α και στις άλλες τάξεις, η ύλη που είναι εκτός δυστυχώς ή ευτυχώς χρειάζεται για τα επόμενα. Επομένως δε θα ρωτήσει κάποιος ‘Τι είναι ο όγκος’ αλλά στην πυκνότητα μπορεί να πρέπει να μετρήσεις τον όγκο, είναι μέσα στο πείραμα.
Σας ευχαριστώ πάρα πολύ.
Καλησπέρα σας. Συγγνώμη για την ώρα. Έχετε βάλει στο τέλος τις προαγωγικές εξετάσεις του 2015 και παραπάνω έχετε προσθέσει ενα link το οποίο οδηγεί στις εξετάσεις του 2018. Υπάρχουν κάπου οι απαντήσεις σε αυτά τα διαγωνίσματα;
Όχι. Αφήνω κάτι και για εσάς 🙂